Witaj,
po zapoznaniu ze wstępnymi wiadomościami podanymi w module I, przechodzimy do coraz bardziej szczegółowej i specjalistycznej wiedzy. W module II koncentrujemy się na fundamentalnym zagadnieniu w relacji z podopiecznym – na komunikacji. Poznasz wiele istotnych niuansów dotyczących komunikacji z chorymi na demencję, chorobę Parkinsona i afazję, dowiesz się jak skutecznie radzić sobie w trudnych sytuacjach (np. gdy podopieczny milczy lub jego wypowiedzi są niezgodne z rzeczywistością). Zapoznamy Cię z najskuteczniejszymi metodami komunikowania się z podopiecznymi – takimi jak np.: “słowa klucze”, komunikacja pozawerbalna, czy wreszcie komunikacja walidacyjna (walidacja gerontologiczna). Na walidacji gerontologicznej skupimy się dłużej, ponieważ jest to metoda bardzo ważna ze względu na swą skuteczność w budowaniu relacji i pozytywne skutki, jakie wywiera na podopiecznym.
W drugiej części tego modułu koncentrujemy się na zagadnieniach współpracy z rodziną osoby niesamodzielnej. Dowiesz się m. in. jak nawiązywać i utrzymywać dobre i efektywne relacje z rodziną podopiecznego, o czym rozmawiać i jak pozyskiwać oraz przekazywać ważne informacje w relacji z rodziną, jak organizować pomoc i skutecznie angażować do tego rodzinę. W tym obszernym module znajdziesz mnóstwo przydatnej wiedzy i skutecznych rozwiązań popartych kilkudziesięcioma praktycznymi przykładami.
Obszerny materiał ułożony jest według następującego schematu:
KOMUNIKACJA Z PODOPIECZNYM
-
DEMENCJA
1.1 Co charakteryzuje podopiecznego cierpiącego na demencję?
1.2 Zasady poprawnej komunikacji z podopiecznym
1.3 Komunikacja walidacyjna (walidacja gerontologiczna)
-
CHOROBA PARKINSONA
2.1 Co charakteryzuje podopiecznego cierpiącego na chorobę Parkinsona?
2.2 Zasady poprawnej komunikacji z podopiecznym
-
AFAZJA
3.1 Co charakteryzuje podopiecznego cierpiącego na afazję?
3.2 Zasady poprawnej komunikacji z podopiecznym
WSPÓŁPRACA Z RODZINĄ OSOBY NIESAMODZIELNEJ
W jaki sposób nawiązywać i podtrzymywać pozytywne i efektywne relacje z rodziną
podopiecznego niesamodzielnego?
-
DEMENCJA
1.1 Na jakie oczekiwania rodziny podopiecznego trzeba być przygotowanym?
1.2 Rodzina i bliscy w procesie opieki
-
CHOROBA PARKINSONA
2.1 Jak powinna zmienić się perspektywa rodziny podopiecznego?
2.2 Jak przygotować rodzinę do zajmowania się podopiecznym w nocy, aby nie był narażony na odleżyny?
-
AFAZJA
3.1 Na co należy zwracać uwagę rozmawiając o podopiecznym z jego bliskimi?
Na końcu znajdziesz podsumowanie modułu, ćwiczenia, dzięki którym możesz utrwalić swoją wiedzę, a jeśli zechcesz wydrukować ten moduł – znajdziesz tam również jego wersję pdf do pobrania. Masz też możliwość sprawdzenia poziomu swojej wiedzy w krótkim teście (nie jest on obowiązkowy, ale warto spróbować – jeśli nie uda Ci się odpowiedzieć na wszystkie pytania, możesz powtórzyć go tyle razy ile zechcesz).