II. Komunikacja i współpraca z podopiecznym i jego rodziną

Witaj,

po zapoznaniu ze wstępnymi wiadomościami podanymi w module I, przechodzimy do coraz bardziej szczegółowej i specjalistycznej wiedzy. W module II koncentrujemy się na fundamentalnym zagadnieniu w relacji z podopiecznym – na komunikacji. Poznasz wiele istotnych niuansów dotyczących komunikacji z chorymi na demencję, chorobę Parkinsona i afazję, dowiesz się jak skutecznie radzić sobie w trudnych sytuacjach (np. gdy podopieczny milczy lub jego wypowiedzi są niezgodne z rzeczywistością). Zapoznamy Cię z najskuteczniejszymi metodami komunikowania się z podopiecznymi – takimi jak np.: “słowa klucze”, komunikacja pozawerbalna, czy wreszcie komunikacja walidacyjna (walidacja gerontologiczna). Na walidacji gerontologicznej skupimy się dłużej, ponieważ jest to metoda bardzo ważna ze względu na swą skuteczność w budowaniu relacji i pozytywne skutki, jakie wywiera na podopiecznym.
W drugiej części tego modułu koncentrujemy się na zagadnieniach współpracy z rodziną osoby niesamodzielnej. Dowiesz się m. in. jak nawiązywać i utrzymywać dobre i efektywne relacje z rodziną podopiecznego, o czym rozmawiać i jak pozyskiwać oraz przekazywać ważne informacje w relacji z rodziną, jak organizować pomoc i skutecznie angażować do tego rodzinę. W tym obszernym module znajdziesz mnóstwo przydatnej wiedzy i skutecznych rozwiązań popartych kilkudziesięcioma praktycznymi przykładami.

Obszerny materiał ułożony jest według następującego schematu:

KOMUNIKACJA Z PODOPIECZNYM
  1. DEMENCJA

1.1    Co charakteryzuje podopiecznego cierpiącego na demencję?

1.2    Zasady poprawnej komunikacji z podopiecznym

1.3     Komunikacja walidacyjna (walidacja gerontologiczna)

  1. CHOROBA PARKINSONA

2.1    Co charakteryzuje podopiecznego cierpiącego na chorobę Parkinsona?

2.2    Zasady poprawnej komunikacji z podopiecznym

  1. AFAZJA

3.1    Co charakteryzuje podopiecznego cierpiącego na afazję?

3.2    Zasady poprawnej komunikacji z podopiecznym

WSPÓŁPRACA Z RODZINĄ OSOBY NIESAMODZIELNEJ

W jaki sposób nawiązywać i podtrzymywać pozytywne i efektywne relacje z rodziną
podopiecznego niesamodzielnego?

  1. DEMENCJA

1.1     Na jakie oczekiwania rodziny podopiecznego trzeba być przygotowanym?

1.2     Rodzina i bliscy w procesie opieki

  1. CHOROBA PARKINSONA

2.1     Jak powinna zmienić się perspektywa rodziny podopiecznego?

2.2     Jak przygotować rodzinę do zajmowania się podopiecznym w nocy, aby nie był narażony na odleżyny?

  1. AFAZJA

3.1    Na co należy zwracać uwagę rozmawiając o podopiecznym z jego bliskimi?

 

Na końcu znajdziesz podsumowanie modułu, ćwiczenia, dzięki którym możesz utrwalić swoją wiedzę, a jeśli zechcesz wydrukować ten moduł – znajdziesz tam również jego wersję pdf do pobrania. Masz też możliwość sprawdzenia poziomu swojej wiedzy w krótkim teście (nie jest on obowiązkowy, ale warto spróbować – jeśli nie uda Ci się odpowiedzieć na wszystkie pytania, możesz powtórzyć go tyle razy ile zechcesz).

Powodzenia!

Informacje o kursie

Szacowany czas ukończenia: 90 min.

Trudność: Średniozaawansowany

Ta publikacja została dodana do następującej kategorii .
Skip to content